Παιδικό κάθισμα αυτοκινήτου (Οδηγός Αγοράς & Χρήσιμες Συμβουλές)
Το να επιλέξεις το κατάλληλο κάθισμα αυτοκινήτου για το παιδί σου, νεογέννητο, βρέφος ή μεγαλύτερο, μοιάζει συχνά με σπαζοκεφαλιά.
Ποιο είναι το κατάλληλο για ηλικία του; Κι αν το παιδί μου είναι πιο ψηλό από ό,τι είθισται για την ηλικία του, πρέπει να αλλάξω κατηγορία;
Πώς το τοποθετώ στο αυτοκίνητο; Μπαίνουν όλα τα καθίσματα σε όλα τα αυτοκίνητα ή αυτό που θα διαλέξω θα μου μείνει διακοσμητικό στο σπίτι;
Τι σημαίνει ISOFIX; Ποιες προϋποθέσεις ασφαλείας πρέπει εντέλει να πληροί το κάθισμα για να είναι πραγματικά ασφαλές για το μικρό μου;
Αυτές και άλλες απορίες σχηματίζονται στο συννεφάκι πάνω από το κεφάλι μας, ενόψει της ιδανικής επιλογής. Που σημειωτέον, καθώς τα βρεφικά και παιδικά καθίσματα αυτοκινήτου δεν αποτελούν φθηνό αξεσουάρ, πρέπει να απαντηθούν, ώστε η επένδυσή μας να αξίζει και πραγματικά να εξασφαλίζει την ασφάλεια του παιδιού στο αυτοκίνητο.
Το πρώτο -και σημαντικότερο- που πρέπει να έχουμε όλοι στο μυαλό μας είναι πως κανένα κάθισμα αυτοκινήτου δεν είναι το «καλύτερο» ή το «ασφαλέστερο» εξ ορισμού.
Καλύτερο και ασφαλέστερο είναι εκείνο το κάθισμα που ανταποκρίνεται στο μέγεθος του παιδιού μας, «κουμπώνει» στο αυτοκίνητό μας, τοποθετείται σωστά και, παράλληλα, το χρησιμοποιούμε όπως πρέπει όταν έχουμε το παιδί στο αυτοκίνητο.
Σας έχουμε ετοιμάσει, λοιπόν, έναν οδηγό με σημαντικές πληροφορίες για ό,τι σχετίζεται με την αγορά βρεφικού και παιδικού καθίσματος αυτοκινήτου, ώστε να σας βοηθήσουμε να κάνετε την καλύτερη επιλογή για εσάς και για τις ανάγκες του παιδιού σας!
Πίνακας Περιεχομένων
Οδηγός για την αγορά βρεφικού ή παιδικού καθίσματος αυτοκινήτου
Γιατί είναι απαραίτητη η χρήση καθίσματος αυτοκινήτου και μέχρι πότε;
Το παιδικό κάθισμα αυτοκινήτου είναι αυτό που στέκεται ανάμεσα σε έναν τραυματισμό (ελαφρύ ή θανάσιμο) του παιδιού μας και στη διασφάλιση της ζωής του στην περίπτωση ατυχήματος, καθώς τα τροχαία αποτελούν παγκοσμίως μία από τις σημαντικότερες αιτίες παιδικής θνησιμότητας.
Για την ακρίβεια, είναι η Νο 1 αιτία θανάτου για παιδιά από 1 έως 14 ετών, όπως μας ενημερώνει το Ινστιτούτο Οδικής Ασφάλειας.
Ενδεικτικά στατιστικά δεδομένα:
• Στις χώρες της Ευρωπαϊκής Ενωσης, κατά τη δεκαετία 2007-2017, 8.100 παιδιά ηλικίας 0-14 ετών έχασαν τη ζωή τους στον δρόμο. Τα μισά εξ αυτών ήταν επιβάτες σε αυτοκίνητα, σύμφωνα με το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο Ασφάλειας Μεταφορών.
• Στην Αμερική, από το 2010 έως το 2014, περίπου 12 παιδιά την εβδομάδα έχαναν τη ζωή τους ως επιβάτες σε αυτοκίνητο (συνολικά 2.885 παιδιά), σύμφωνα με έρευνα που δημοσιεύτηκε στο Journal of Pediatrics.
• Σύμφωνα με τον Παγκόσμιο Οργανισμό Υγείας, η χρήση του κατάλληλου παιδικού καθίσματος αυτοκινήτου μειώνει τον κίνδυνο θανάτου του παιδιού σε τροχαίο ατύχημα κατά 60%.
Όσο και αν πιστεύουμε πως η αγκαλιά μας είναι το πιο ασφαλές μέρος στον κόσμο για το παιδί μας, στην περίπτωση της μετακίνησής του με αυτοκίνητο αυτή δεν επαρκεί για να το προφυλάξει.
Αυτόν τον ρόλο αναλαμβάνουν τα καθίσματα αυτοκινήτου, που ανταποκρίνονται στο αναπτυξιακό στάδιο των βρεφών και των παιδιών, λαμβάνοντας υπόψη τις ιδιαιτερότητες του σώματός τους.
Τα παιδικά σώματα, άλλωστε, δεν είναι απλώς μικρογραφίες ενηλίκων. Τα κόκαλα και οι μυς τους δεν είναι πλήρως ανεπτυγμένα και το σώμα τους είναι εν γένει είναι πιο ευάλωτο σε τραυματισμούς.
Για όλους τους παραπάνω λόγους, η χρήση ειδικών μέσων συγκράτησης και προστασίας για παιδιά έως 12 ετών είναι επιβεβλημένη από τον Κ.Ο.Κ., ενώ ο ευρωπαϊκός κανονισμός ασφαλείας υποδεικνύει πως για όλα τα παιδιά ύψους κάτω των 135 εκ. θα πρέπει να χρησιμοποιείται ο κατάλληλος εξοπλισμός ασφαλείας βάσει του βάρους και του ύψους τους.
Τέλος, εξυπακούεται πως μία ολόκληρη θέση στο αυτοκίνητο ανήκει δικαιωματικά στο παιδί με το καθισματάκι του. Οι εποχές της άγνοιας που ήθελαν πέντε ενηλίκους στο αυτοκίνητο και «έλα μωρέ, κάπου θα χωρέσει το παιδί», ευτυχώς έχουν περάσει ανεπιστρεπτί.
Ποια είναι τα ευρωπαϊκά πρότυπα ασφαλείας για τα παιδικά καθίσματα αυτοκινήτου;
Αυτή τη στιγμή (2022) «τρέχουν» παράλληλα δύο ευρωπαϊκά πρότυπα, τo ECE R44/04 και το UN/ECE R129, αλλιώς γνωστό και ως i-Size. Το πρώτο είναι παλαιότερο αλλά παραμένει σε ισχύ, ενώ το δεύτερο είναι το νεότερο και αυτό που θα επικρατήσει κατ’ αποκλειστικότητα τα επόμενα χρόνια.
Το βρεφικό ή παιδικό κάθισμα που θα επιλέξετε, θα πρέπει οπωσδήποτε να ανταποκρίνεται σε ένα από τα δύο αυτά πρότυπα και να φέρει τη σχετική πορτοκαλί ετικέτα.
ECE R44/04 |
UN/ECE R129 (i-Size) |
Κατηγοριοποιεί τα καθίσματα βάσει του βάρους του παιδιού σε κιλά |
Κατηγοριοποιεί τα καθίσματα βάσει του ύψους του παιδιού σε εκατοστά |
Από τα 9 κιλά του παιδιού και πάνω το κάθισμα μπορεί να είναι στραμμένο προς τα μπροστά |
Το κάθισμα πρέπει οπωσδήποτε να είναι αντεστραμμένο προς τα πίσω μέχρι το παιδί να γίνει τουλάχιστον 15 μηνών |
Ισχύει για καθίσματα που ασφαλίζουν με τη ζώνη του αυτοκινήτου και για καθίσματα ISOFIX |
Ισχύει μόνο για καθίσματα ISOFIX |
Εγκεκριμένο έπειτα από ελέγχους εμπρόσθιας και οπίσθιας πρόσκρουσης |
Εγκεκριμένο έπειτα από ελέγχους εμπρόσθιας, οπίσθιας και πλευρικής πρόσκρουσης |
Crash Tests με dummy 4 αισθητήτων |
Crash Tests με dummy 32 αισθητήτων |
Τα παιδικά καθίσματα αυτοκινήτου που ανταποκρίνονται στο πρότυπο ECE R44/04 είναι ασφαλή, γι’ αυτό και η χρήση τους παραμένει εγκεκριμένη από τους ευρωπαϊκούς φορείς.
Ωστόσο, όπως γίνεται κατανοητό, ο κανονισμός UN/ECE R129 πηγαίνει το θέμα της ασφάλειας ένα βήμα παραπέρα, εξασφαλίζοντας πως:
• Λαμβάνεται εξαρχής υπόψη το ύψος του παιδιού, έτσι ώστε το κεφάλι του να μην εξέχει από την πλάτη του καθίσματος, αν είναι ψηλότερο απ’ ό,τι είθισται για το ηλικιακό γκρουπ του
• Προκρίνει την, ασφαλέστερη, αντεστραμμένη θέση για το κάθισμα, αφού αυτό θα πρέπει να είναι κατασκευασμένο έτσι ώστε σίγουρα να χωράει όπως πρέπει ένα παιδί ηλικίας τουλάχιστον μέχρι 15 μηνών
• Τα καθίσματα έχουν περάσει ελέγχους ΚΑΙ πλευρικής σύγκρουσης
• Τοποθετούνται στο αυτοκίνητο μόνο με σύστημα ISOFIX, το οποίο αποτρέπει σε μεγαλύτερο βαθμό τη λάθος τοποθέτηση του καθίσματος στο αυτοκίνητο.
Crash tests και παιδικά καθίσματα αυτοκινήτου
Όπως ήδη αναφέραμε, αν ένα παιδικό κάθισμα ανταποκρίνεται στα ευρωπαϊκά πρότυπα ασφαλείας ECE R44/04 και UN/ECE R129 (i-Size), αυτό σημαίνει πως έχει περάσει συγκεκριμένα crash tests και πληροί τις απαιτούμενες προδιαγραφές για την κυκλοφορία του στην αγορά.
Όσοι, όμως, θέλετε να ψάξετε εξονυχιστικά τα διαθέσιμα δεδομένα ασφαλείας πριν προβείτε σε επιλογή παιδικού καθίσματος, υπάρχουν δύο ακόμα crash tests που οφείλετε να γνωρίζετε: το σουηδικό Plus Test και το γερμανικό ADAC.
Plus Test
Στη Σουηδία δίνουν έμφαση στην ασφάλεια, γι’ αυτό και ανέπτυξαν ένα crash test που πραγματοποιείται μόνο στο σχετικό εργαστήριο του σουηδικού Ινστιτούτου Ερευνών Οδικών Μεταφορών (VTI) και πουθενά αλλού στην Ευρώπη. Το Plus Test είναι αποτέλεσμα συνεργασίας με άλλους επίσημους φορείς (Swedish National Society for Road Safety και Swedish Standards Institute), με τη Folksam (μία από τις μεγαλύτερες ασφαλιστικές εταιρείες της χώρας), με την αυτοκινητοβιομηχανία Volvo και με εκπροσώπους κατασκευαστών παιδικών καθισμάτων.
Πριν προχωρήσουμε στο τι ακριβώς είναι το Plus Test, θα ανοίξουμε παρένθεση για να σας πούμε πως πρόκειται για ένα προαιρετικό crash test. Για να κυκλοφορήσει ένα παιδικό κάθισμα αυτοκινήτου στη σουηδική αγορά θα πρέπει να ανταποκρίνεται στα ευρωπαϊκά πρότυπα που αναλύσαμε προηγουμένως και όχι να φέρει υποχρεωτικά πιστοποίηση από το Plus Test.
Ουσιαστικά, στη διαδικασία του Plus Test υποβάλει προϊόντα του μόνο όποιος κατασκευαστής παιδικών καθισμάτων αυτοκινήτου το επιθυμεί. Είναι ένα απαιτητικό crash test, το οποίο περνούν πολύ λίγα καθίσματα, γι’ αυτό και θεωρείται «παράσημο» για ένα παιδικό κάθισμα να διαθέτει τη σχετική πιστοποίηση.
Να ξέρετε πως δεν θα βρείτε κανένα παιδικό κάθισμα αυτοκινήτου εμπρόσθιας κατεύθυνσης (που κοιτά μπροστά) το οποίο να έχει περάσει το Plus Test. Οι προδιαγραφές του είναι τόσο αυστηρές και συγκεκριμένες, που κανένα τέτοιο κάθισμα δεν μπορεί να ανταποκριθεί σε αυτές.
Ποια είναι, λοιπόν, τα βασικά χαρακτηριστικά του Plus Test;
1. Πραγματοποιείται σε καθίσματα οπίσθιας κατεύθυνσης (αλλιώς, αντεστραμμένα), τα οποία μπορούν να τοποθετηθούν σε οποιαδήποτε θέση του αυτοκινήτου.
2. Τα εν λόγω καθίσματα απευθύνονται σε παιδιά που δεν υπερβαίνουν τα 18 κιλά (σε περιπτώσεις ISOFIX) ή τα 25 κιλά (για τα καθίσματα που στερεώνονται με τις ζώνες του αυτοκινήτου).
3. Τα καθίσματα που εξετάζονται υποβάλλονται σε συνθήκες μετωπικής σύγκρουσης με ταχύτητα 56 χλμ./ώρα (η ταχύτητα των crash tests του προτύπου i-Size είναι 50 χλμ./ώρα) και με περιθώριο μικρής απόστασης φρεναρίσματος. Τόσο λόγω ταχύτητας όσο και λόγω μικρότερου χρόνου αντίδρασης, η σύγκρουση που προσομοιώνεται στο Plus Test είναι, δηλαδή, σφοδρότερη από εκείνη που προσομοιώνεται στα crash tests του ευρωπαϊκού προτύπου ασφαλείας.
4. Ενώ τα υπόλοιπα crash tests μετρούν τις δυνάμεις που ασκούνται στο στέρνο του παιδιού στην περίπτωση σύγκρουσης, το Plus Test μετρά εκείνες που ασκούνται στον αυχένα και μάλιστα με αισθητήρες υπερευαίσθητους.
Ένα παιδικό κάθισμα αυτοκινήτου που έχει καταφέρει να περάσει το Plus Test είναι λογικό πως παρέχει μεγαλύτερη προστασία στο παιδί μας στην περίπτωση μίας μετωπικής σύγκρουσης. Είναι, ωστόσο, πολύ λίγα αυτά που διαθέτουν τη σχετική πιστοποίηση σε σχέση με τον συνολικό αριθμό καθισμάτων που κυκλοφορούν στην αγορά έχοντας κριθεί ήδη ασφαλή σύμφωνα με τα ευρωπαϊκά πρότυπα.
Σημείωση: Στη συλλογή του Irokids διαθέτουμε παιδικά καθίσματα αυτοκινήτου που έχουν περάσει, μεταξύ άλλων, και το σουηδικό Plus Test. Δείτε τα στο eshop μας ή ρωτήστε μας γι’ αυτά (ανανεώνουμε συνέχεια τη συλλογή μας).
ADAC
Ένα crash test (και όχι μόνο - θα σας εξηγήσουμε σε λίγο) από τους καταναλωτές για τους καταναλωτές. Αυτό θα μπορούσε να είναι το tagline του ADAC, αφού πίσω από το εν λόγω τεστ είναι η ομώνυμη γερμανική ένωση οδηγών μηχανοκίνητων (Allgemeiner Deutscher Automobil-Club).
Η ADAC έχει ιστορία από το 1903, αριθμεί σήμερα πάνω 18 εκατ. μέλη και, προφανώς, δεν ασχολείται μόνο με τη διεξαγωγή crash tests για παιδικά καθίσματα αυτοκινήτου, απλώς αυτό είναι το αντικείμενο που μας ενδιαφέρει εδώ.
Από το 2002, λοιπόν, η ADAC μαζί με την Stiftung Warentest (μία γερμανική ένωση καταναλωτών που πραγματοποιεί έρευνες και ελέγχους προϊόντων) δημοσιεύουν μία λίστα αξιολόγησης παιδικών καθισμάτων αυτοκινήτου κάθε άνοιξη, καθώς και μία συμπληρωματική το φθινόπωρο του ίδιου έτους.
Πριν από οτιδήποτε άλλο, να σημειωθεί ότι πρόκειται για μία ανεξάρτητη διαδικασία, η οποία δεν είναι ούτε προαιρετική ούτε υποχρεωτική για τους κατασκευαστές, μιας και τα καθίσματα αγοράζονται ανώνυμα από τις εν λόγω ενώσεις προκειμένου να υποβληθούν σε έλεγχο. Το ποια καθίσματα εξετάζονται κάθε φορά δεν κοινοποιείται εκ των προτέρων, παρά γνωστοποιείται με την κυκλοφορία της λίστας.
Επίσης, ο μεγάλος αριθμός νέων καθισμάτων που κυκλοφορούν κάθε έτος δεν επιτρέπει την εξέταση όλων, οπότε αναγκαστικά γίνεται μία προεπιλογή, στα κριτήρια της οποίας συμπεριλαμβάνονται το πόσο δημοφιλές είναι ένα κάθισμα και το αν διαθέτει κάποια τεχνολογική καινοτομία.
Σημαντικό είναι και το γεγονός ότι η αξιολόγηση ενός παιδικού καθίσματος αυτοκινήτου από την ΑDAC δεν περιλαμβάνει μόνο τις επιδόσεις του στα crash tests (αυτό είναι το 50%). Συνυπολογίζει (και αξιολογεί επιμέρους) και άλλες παραμέτρους, όπως τη χρηστικότητα του καθίσματος και την εργονομία του (μαζί αποτελούν το άλλο 50% της τελικής βαθμολόγησης από το 2015 και μετά).
Όσον αφορά το crash test, κάθε κάθισμα υποβάλλεται σε δύο είδους συγκρούσεις: μετωπική με 64 χλμ./ώρα (μεγαλύτερη ταχύτητα και από το Plus Test) και πλευρική με 50 χλμ./ώρα, ενώ χρησιμοποιούνται dummies διαφορετικών μεγεθών ανάλογα με την κατηγορία του καθίσματος.
Η αξιολόγηση, δε, της ασφάλειας του καθίσματος εξαρτάται από την επίδοσή του ως προς την προστασία που παρέχει και στις δύο συγκρούσεις και, σε πολύ μικρότερο βαθμό, «συμμετέχουν» η σταθερότητά του και η προσαρμογή των ιμάντων πρόσδεσης στο μέγεθος του παιδιού.
Στην ιστοσελίδα της ADAC θα βρείτε αναλυτικές πληροφορίες για τη μεθοδολογία που ακολουθούν, αλλά και τις αξιολογήσεις όλων των παιδικών καθισμάτων αυτοκίνητου που έχουν δημοσιεύσει από το 2007 έως το 2019 (μπορείτε να κάνετε αναζήτηση είτε με κριτήριο τη χρονιά είτε βάσει του κατασκευαστή που επιθυμείτε).
Tip: Αν δεν ομιλείτε τη γερμανική, μην ανησυχείτε. Μπορεί η ιστοσελίδα να μην έχει επιλογή αλλαγής γλώσσας, εδώ όμως η μετάφραση της google τα καταφέρνει πολύ καλά και, αντί για μαργαριτάρια, μας δίνει τις πληροφορίες που χρειαζόμαστε.
Τι είναι το ISOFIX;
Το ISOFIX είναι ένα διεθνές πρότυπο εγκατάστασης του παιδικού καθίσματος στο αυτοκίνητο.
Τα οχήματα με ISOFIX διαθέτουν δύο υποδοχείς για στήριξη του παιδικού καθίσματος ανάμεσα στην πλάτη και τη βάση της θέσης του αυτοκινήτου, ενώ το κάθισμα ασφαλίζεται και με τρίτο σημείο στήριξης. Αυτό είναι είτε μια βάση (πόδι) στήριξης στο δάπεδο του αυτοκινήτου είτε μία ζώνη που στερεώνεται στο πίσω μέρος της θέσης του οχήματος ή στο πορτμπαγκάζ.
Το σύστημα ISOFIX δεν είναι εξ ορισμού πιο ασφαλές για τη συγκράτηση του παιδικού καθίσματος απ’ ότι ο πιο παραδοσιακός τρόπος που αξιοποιεί τις ζώνες ασφαλείας του αυτοκινήτου, οι οποίες περνούν μέσα από τις ειδικές υποδοχές του καθίσματος.
Με όποιον και από τους δύο τρόπους αν προσδέσουμε σωστά το κάθισμα στη θέση του αυτοκινήτου, δεν χρειάζεται να ανησυχούμε για την ασφάλειά του.
Το πρόβλημα είναι πως, πολύ συχνότερα απ’ ό,τι νομίζουμε, το κάθισμα δεν εγκαθίσταται σωστά, μειώνοντας από δικό μας λάθος την αξιοπιστία του…
Φορέας του αμερικανικού υπουργείο μεταφορών πραγματοποίησε το 2011 έρευνα ως προς τη χρήση του παιδικού καθίσματος (για νεογέννητα έως 8 ετών) σε 4.167 οχήματα.
Τα αποτελέσματα έδειξαν λανθασμένη εγκατάσταση ή χρήση κατά μέσο όρο στο 46% των περιπτώσεων! Για τα καθίσματα που κοιτούν μπροστά το ποσοστό ανέβαινε στο 61%, ενώ πιο ορθή φάνηκε η χρήση των καθισμάτων booster, καθώς εκεί τα λάθη έπεφταν έως και στο 16%.
Ακόμα πιο ανησυχητικά είναι τα αποτελέσματα έρευνας σχετικά με την τοποθέτηση καθίσματος για νεογέννητο που δημοσιεύθηκαν στο Journal of Pediatrics. Σε ένα συγκλονιστικό ποσοστό 95%, οι 291 οικογένειες που συμμετείχαν στην έρευνα δεν έκαναν σωστή χρήση του καθίσματος, με ένα ή περισσότερα λάθη κατά την εγκατάσταση και τη χρήση του.
Στον αντίποδα, δεδομένα ελέγχου της εταιρείας Maxi-Cosi (εκ των ηγετών στην κατασκευή παιδικών καθισμάτων αυτοκινήτου) δείχνουν πως το 94% των γονιών εγκαθιστούν σωστά ένα κάθισμα με ISOFIX.
Αυτό, λοιπόν, που κάνει το ISOFIX είναι ότι ουσιαστικά προσφέρει έναν πιο εύκολο τρόπο για να στερεώσουμε σωστά το παιδικό καθισματάκι, μειώνοντας σε μεγάλο βαθμό τα λάθη στη χρήση του, ειδικά από νέους γονείς που στερούνται σχετικής εμπειρίας. Κι αυτό διότι όταν οι ειδικοί βραχίονες της βάσης του καθίσματος κουμπώνουν σωστά στους υποδοχείς του αυτοκινήτου (συμβατού με ISOFIX), ανάβει πράσινη ένδειξη που μας το επιβεβαιώνει.
Δεν πρέπει ποτέ να ξεχνάμε πως όσο καλό και αν είναι το κάθισμα στις προδιαγραφές του, αν εμείς δεν το εγκαταστήσουμε σωστά ή το χρησιμοποιούμε λάθος, βάζουμε «τρικλοποδιά» στον στόχο του, που είναι να κρατάει το παιδί μας όσο πιο ασφαλές γίνεται…
Πώς μπορώ να ξέρω αν το κάθισμα είναι συμβατό με το αυτοκίνητό μου;
Αν το αναρωτιέστε αυτό, τότε ήδη γνωρίζετε πως δεν είναι όλα τα καθίσματα αυτοκινήτων συμβατά με όλα τα μοντέλα αυτοκινήτων.
Μάλιστα, έρευνα που πραγματοποιήθηκε σχετικά με τη συμβατότητα των παιδικών καθισμάτων από το 'The Ohio State University College of Medicine' το κατέστησε σαφές και με αριθμούς. Οι ερευνητές συνδύασαν δείγματα διαστάσεων από 61 μοντέλα αυτοκινήτων και από 59 παιδικά καθίσματα αυτοκινήτου.
Προέκυψαν 3.600 πιθανοί συνδυασμοί οχήματος - καθίσματος και δοκιμάστηκαν στην πράξη 39 τοποθετήσεις καθισμάτων. Τα αποτελέσματά τους έδειξαν ποσοστό συμβατότητας μικρότερο του 60% στην περίπτωση των αντεστραμμένων καθισμάτων.
Γιατί αυτό; Επειδή η κλίση της βάσης των παιδικών καθισμάτων δεν ταίριαζε με την κλίση της θέσης του αυτοκινήτου!
Να σας πούμε άλλον έναν παράγοντα μη συμβατότητας;
Να επιλέγετε ένα κάθισμα ISOFIX και να ανακαλύπτετε εκ των υστέρων πως το αυτοκίνητό σας… δεν το υποστηρίζει.
(ωχ μπαμπά, την πατήσαμε...)
Τα ευρωπαϊκά αυτοκίνητα ξεκίνησαν να υιοθετούν το σύστημα ISOFIX στις προδιαγραφές τους από το 2001, ωστόσο μόλις το 2011 έγινε υποχρεωτική η ενσωμάτωσή του από τους κατασκευαστές αυτοκινήτου.
Στην Ιαπωνία, πάλι, άρχισαν σιγά-σιγά να το υιοθετούν από το 2007. Αυτό πρακτικά σημαίνει πως αν διαθέτετε μοντέλο κυκλοφορίας προ του 2011, θα πρέπει σίγουρα να ελέγξετε προκαταβολικά αν το όχημά σας διαθέτει τη σχετική τεχνολογία ασφάλισης του παιδικού καθίσματος.
Γενικώς, πριν προβείτε σε αγορά βρεφικού ή παιδικού καθίσματος, επισκεφτείτε τις ιστοσελίδες των εταιρειών που υπογράφουν τα καθίσματα που σας έχουν «γυαλίσει».
Διαθέτουν συνήθως λίστες συμβατότητας (ή μη) των μοντέλων των παιδικών καθισμάτων τους με τα διάφορα μοντέλα αυτοκινήτων βάσει έτους παρασκευής.
Και, φυσικά, εάν έρθετε στο κατάστημά μας IroKids για αγορά, είμαστε στη διάθεσή σας για επιτόπου έλεγχο και δοκιμή, καθώς και για να σας βοηθήσουμε ευρύτερα στην κατάλληλη επιλογή ανάλογα με τις ανάγκες σας!
Tip: Αν σκοπεύετε να εναλλάσσετε το κάθισμα που θα προμηθευτείτε μεταξύ δύο ή περισσοτέρων αυτοκινήτων (του μπαμπά, της μαμάς, του παππού, της γιαγιάς, του θείου κ.ο.κ.), μην ξεχάσετε να ελέγξετε τη συμβατότητά του με όλα τα προαναφερθέντα οχήματα!
Κατηγορίες παιδικών καθισμάτων αυτοκινήτου
Υπάρχουν 5 τύποι βρεφικών και παιδικών καθισμάτων:
1. Τα αντεστραμμένα, γνωστά και ως οπίσθιας κατεύθυνσης, δηλαδή αυτά που κοιτούν προς τα πίσω
2. Τα διπλής κατεύθυνσης, που μπορούμε να έχουμε τα γυρισμένα προς τα πίσω μέχρι κάποιο σημείο και έπειτα να τα στρέψουμε ώστε να κοιτούν μπροστά
3. Αυτά που κοιτούν μπροστά
4. Τα ανυψωτικά καθίσματα με πλάτη (booster seats)
5. Τα ανυψωτικά μαξιλάρια (booster cushions ή backless booster seats)
Επίσης, να διευκρινίσουμε κάτι: τα καθίσματα που συμμορφώνονται με το πρότυπο ECE R44/04 χωρίζονται σε γκρουπ βάσει ηλικίας και κιλών, ενώ εκείνα του προτύπου i-Size(UN/ECE R129) δεν ταξινομούνται σε γκρουπ παρά ορίζονται και επιλέγονται βάσει του ύψους του παιδιού.
Έτσι, βάσει του προτύπου ECE R44/04, έχουμε τα εξής γκρουπ:
Group 0
Φορά καθίσματος: Προς τα πίσω
Θέση παιδιού: Ξαπλωμένο
Κιλά που υποστηρίζει: Έως 10
Ηλικία κατά προσέγγιση: Από τη γέννηση έως 9 μηνών
Group 0+
Φορά καθίσματος: Προς τα πίσω
Θέση παιδιού: Ξαπλωμένο με γωνία κλίσης 30-45 μοιρών
Κιλά που υποστηρίζει: Έως 13
Ηλικία κατά προσέγγιση: Από τη γέννηση έως 15 μηνών
Group 1
Φορά καθίσματος: Συστήνεται να είναι προς τα πίσω, αλλά είναι νόμιμο από 15 μηνών και πάνω να κοιτάει μπροστά
Θέση παιδιού: Καθισμένο
Κιλά που υποστηρίζει: Από 9 έως 18
Ηλικία κατά προσέγγιση: 9 μηνών έως 4 ετών
Group 2
Φορά καθίσματος: Προς τα μπροστά
Θέση παιδιού: Καθισμένο
Κιλά που υποστηρίζει: Από 15 έως 25 κιλά
Ηλικία κατά προσέγγιση: Από 4 έως 6 ετών
Group 3
Φορά καθίσματος: Προς τα μπροστά
Θέση παιδιού: Καθισμένο
Κιλά που υποστηρίζει: Από 22 έως 36 κιλά
Ηλικία κατά προσέγγιση: Από 6 έως 11 ετών
Όπως γίνεται εύκολα κατανοητό, κάθε παιδικό κάθισμα που ανταποκρίνεται μόνο σε ένα γκρουπ, εξασφαλίζει το υψηλότερο επίπεδο άνεσης και λειτουργικότητας στο παιδί που ανήκει στο συγκεκριμένο εύρος βάρους.
Ωστόσο, αυτό σημαίνει πολλαπλές αγορές παιδικών καθισμάτων (αφού καθένα μπορεί να χρησιμοποιηθεί για περιορισμένο χρονικό διάστημα) και αυξημένο συνολικά κόστος.
Έτσι, οι κατασκευαστές προσφέρουν καθίσματα που απευθύνονται σε συνδυασμούς ομάδων, καλύπτοντας κάθε φορά μεγαλύτερο ηλικιακό εύρος και διάφορες σωματικές διαπλάσεις.
Συναντάμε, λοιπόν:
- Παιδικά καθίσματα 0+/1: Καλύπτουν από τη γέννηση και έως περίπου 4 ετών
- Παιδικά καθίσματα 0+/1/2: Καλύπτουν από τη γέννηση και έως το παιδί να φτάσει τα 25 κιλά. Σημειώνουμε εδώ πως οι αλλαγές στη σωματική διάπλαση σε αυτό το εύρος είναι μεγάλες και ενδεχομένως να μην καλύπτουν το παιδί όπως χρειάζεται σε κάθε στάδιο της ανάπτυξής του
- Παιδικά καθίσματα 2/3: Πρόκειται για ανυψωτικά καθίσματα με πλάτη (booster seats), που καλύπτουν τα παιδιά από τα 4 έτη τους έως τα 11 ή από 15 έως 36 κιλά
- Παιδικά καθίσματα 1/2/3: Είναι γνωστά και ως multigroup καθίσματα και απευθύνονται σε παιδιά 12 μηνών έως 11 ετών (9 έως 36 κιλών).
Γιατί τα βρέφη πρέπει να βρίσκονται σε αντεστραμμένο κάθισμα;
Για τον απλό λόγο ότι, σύμφωνα με όλες τις έρευνες, είναι η πιο ασφαλής θέση για τα σωματάκια τους!
Τα καθίσματα αυτοκινήτου είναι σχεδιασμένα έτσι ώστε να απορροφούν μέρος των δυνάμεων που αναπτύσσονται σε μία σύγκρουση και να διαχέουν τις υπόλοιπες σε όσο το δυνατόν μεγαλύτερο μέρος του σώματος.
Τα βρέφη, όμως, δεν διαθέτουν αρκετά μέρη που μπορούν να αντέξουν τις δυνάμεις αυτές. Η τοποθέτηση του καθίσματος με φορά προς τα πίσω διαχέει τις εν λόγω δυνάμεις σε ολόκληρη την πλάτη, τον αυχένα και το κεφάλι, έτσι ώστε να μην ασκείται υπερβολική πίεση σε κανένα μεμονωμένο μέρος του σώματος.
Έτσι, αποφεύγεται σε μεγάλο βαθμό η πιθανότητα ενός θανάσιμου τραυματισμού ή το ενδεχόμενο να κοπεί ο νωτιαίος μυελός από βίαιη μετακίνηση της σπονδυλικής στήλης, αφήνοντας το παιδί μας παράλυτο…
Επιπλέον, το κεφάλι που είναι μεγαλύτερο και αρκετά βαρύ για τον ντελικάτο βρεφικό λαιμό, στηρίζεται καλύτερα στα αντεστραμμένα καθίσματα, που διαθέτουν μάλιστα τέτοια κλίση ώστε να αποφεύγεται το ενδεχόμενο να γύρει πολύ το κεφάλι και να πνιγεί το παιδί με τον ιμάντα πρόσδεσης.
Ξέρετε ότι…
…παρά το γεγονός ότι αυτή η θέση είναι επιβεβλημένη για παιδιά έως 15 μηνών στην Ευρώπη και προτείνεται έως 2 ετών στην Αμερική, το σκανδιναβικό μοντέλο θέλει τα παιδιά έτσι έως την ηλικία των 4 ετών;
Όπως μας πληροφορεί το Ινστιτούτο Οδηγικής Ασφάλειας, στις σκανδιναβικές χώρες εφαρμόζουν αυτό το μοντέλο εδώ και δεκαετίες. Έρευνα σουηδικής αυτοκινητοβιομηχανίας σε σύνολο 13.000 τροχαίων, στα οποία υπήρχε παρουσία 800 παιδιών ηλικίας 0-4 ετών, κατέγραψε σοβαρούς τραυματισμούς στο 40% των παιδιών που κάθονταν σε καθίσματα που κοιτούσαν μπροστά και μόνο στο 8% εκείνων που βρίσκονταν σε αντεστραμμένη θέση.
Στο μεταχειρισμένο (second hand) παιδικό κάθισμα αυτοκινήτου λέμε «ναι» ή «όχι»;
Αν και είναι συχνή πρακτική ένα κάθισμα αυτοκινήτου να περνάει από μία οικογένεια στα χέρια μίας άλλης, είναι παράλληλα και επίφοβη.
Ο λόγος για τον οποίο δεν ενδείκνυται είναι διότι δεν γνωρίζουμε τη χρήση που έχει γίνει στο κάθισμα αυτό. Υπάρχει περίπτωση να έχει υποστεί φθορές που δεν είναι ορατές στο μάτι, οι οποίες μετριάζουν παρ’ όλα αυτά την αξιοπιστία του.
Μία από αυτές σχετίζεται με το πόσο μπορεί να έχει εκτεθεί το κάθισμα στον ήλιο. Η μεγάλη ή η πολύχρονη έκθεση του παιδικού καθίσματος στην ηλιακή ακτινοβολία έχει ως αποτέλεσμα τον πολυμερισμό των πλαστικών μερών του, τα οποία αλλάζουν συμπεριφορά και έτσι το κάθισμα δεν δύναται να έχει σε ένα πιθανό ατύχημα τη συμπεριφορά του καινούργιου.
Αν δεν έχουμε άλλη επιλογή από το να χρησιμοποιήσουμε ένα second hand κάθισμα αυτοκινήτου, πρέπει τουλάχιστον να έχουμε στον νου μας τα ακόλουθα:
• Φροντίζουμε να μάθουμε το ιστορικό του.
• Δεν χρησιμοποιούμε ποτέ κάθισμα που έχει ρωγμές ή έχουν σπάσει μέρη του. Επ’ ουδενί, δε, δεν βάζουμε το παιδί μας σε κάθισμα το οποίο βρισκόταν σε αυτοκίνητο που έχει εμπλακεί σε ατύχημα.
• Δεν «βολευόμαστε» με ένα κάθισμα παλιό, πολυχρησιμοποιημένο, χωρίς ταμπελίτσα με τη χρονιά παρασκευής ή τον αριθμό του μοντέλου (δεν θα μπορούμε να τσεκάρουμε αν έχει αποσυρθεί για λόγους ασφαλείας) ή που δεν συνοδεύεται από οδηγίες χρήσης.
Τοποθέτηση παιδικού καθίσματος στο αυτοκίνητο
Η σωστή τοποθέτηση του παιδικού καθίσματος αυτοκινήτου είναι η μεγαλύτερη σπαζοκεφαλιά, ειδικά για τους νέους γονείς.
Όπως δεν υποστηρίζουν όλα τα αυτοκίνητα το σύστημα ISOFIX, έτσι δεν υποστηρίζεται και η τοποθέτηση του καθίσματος σε όλες τις θέσεις από όλα τα μοντέλα αυτοκινήτου.
Το πρώτο πράγμα που κάνουμε, λοιπόν, είναι να δούμε στο εγχειρίδιο του οχήματός μας πού μπορούμε να εγκαταστήσουμε το κάθισμα.
Σημαντικό: Αν σκοπεύουμε να χρησιμοποιήσουμε πορτ-μπεμπέ για τη μεταφορά του νεογέννητου με το αυτοκίνητο, θα πρέπει να το στερεώσουμε στο όχημα με το ειδικό κιτ τοποθέτησης. Χωρίς αυτό, επουδενί δεν χρησιμοποιούμε το πορτ-μπεμπέ! Εννοείται, δε, πως το μόνο πορτ-μπεμπέ που μπορεί να χρησιμοποιηθεί για μεταφορά με το αυτοκίνητο είναι αυτό που έχει τις κατάλληλες προδιαγραφές από τον κατασκευαστή για έναν τέτοιο σκοπό και όχι ένα τυχαίο πορτ-μπεμπέ καροτσιού.
Τοποθέτηση παιδικού καθίσματος χωρίς ISOFIX
Αυτά τα παιδικά καθίσματα αξιοποιούν τις ζώνες του αυτοκινήτου για να στερεωθούν στη θέση του οχήματος.
Η ζώνη περνάει μέσα από τις ειδικές σχισμές του παιδικού καθίσματος, ακολουθώντας τη «διαδρομή» που υποδεικνύει το εγχειρίδιο του κατασκευαστή, και κουμπώνει στον υποδοχέα της.
Ακούγεται απλό, σωστά;
Στην πραγματικότητα είναι, είναι όμως εξίσου εύκολο να υποπέσουμε σε κάποια λάθη που δεν φανταζόμαστε πως είναι σημαντικά ως προς την τελική αξιοπιστία του καθίσματος.
Αυτά, λοιπόν, που πρέπει να προσέξουμε είναι:
1. Να περάσουμε τη ζώνη από τη σωστή «διαδρομή». Για παράδειγμα, τα καθίσματα αυτοκινήτου που μπορούν να τοποθετηθούν και με τη φορά της οδήγησης και αντεστραμμένα υποδεικνύουν με διαφορετικά χρώματα/οδηγούς τη διαδρομή που πρέπει να ακολουθήσει η ζώνη ανάλογα με τη φορά που εγκαθίσταται το κάθισμα.
2. Να μη συστραφεί η ζώνη σε οποιοδήποτε σημείο της.
3. Να ασφαλίσει καλά η ζώνη στον υποδοχέα της. Δεν επαναπαυόμαστε ακούγοντας το κλικ, τη δοκιμάζουμε κιόλας, τραβώντας την.
4. Να βεβαιωθούμε ότι έχουμε σφίξει τη ζώνη, έτσι ώστε να κρατάει σταθερό το κάθισμα. Σε μια σωστή εγκατάσταση, το κάθισμα δεν θα πρέπει να κινείται περισσότερο από 2 εκατοστά προς οποιαδήποτε κατεύθυνση.
Το ελέγχουμε πιάνοντας γερά με τα χέρια μας τη βάση και προσπαθώντας να το κουνήσουμε προς όλες τις κατευθύνσεις.
Αν μετακινείται περισσότερο από 2 εκατοστά, η ζώνη θέλει κι άλλο σφίξιμο. Συμβουλευόμαστε το εγχειρίδιο του αυτοκινήτου μας για το πώς σφίγγει η ζώνη (κρατάμε σταθερό το κάθισμα πατώντας με το γόνατό μας, καθώς σφίγγουμε).
Προσοχή: Κατά την εγκατάσταση του παιδικού καθίσματος αυτοκινήτου ακολουθούμε τις οδηγίες που παρέχονται στο εγχειρίδιο του κατασκευαστή για το συγκεκριμένο κάθισμα και δεν εφαρμόζουμε ό,τι, π.χ., κάναμε για την τοποθέτηση του προηγούμενου βρεφικού καθίσματος που είχαμε πάρει για το μικρό μας.
Τοποθέτηση παιδικού καθίσματος με ISOFIX
Όπως είπαμε και νωρίτερα, το σύστημα ISOFIX κάνει τη ζωή των γονιών ευκολότερη, αφού απλοποιεί τη διαδικασία τοποθέτησης του παιδικού καθίσματος αυτοκινήτου.
Η βάση ISOFIX έχει δύο βραχίονες οι οποίοι προσδένονται/ασφαλίζουν απευθείας στους ειδικούς υποδοχείς του αυτοκινήτου (πάντα εφόσον το αυτοκίνητό μας υποστηρίζει το σύστημα ISOFIX).
Μόλις η σύνδεση γίνει σωστά, η κόκκινη ένδειξη γίνεται πράσινη, επιβεβαιώνοντάς μας πως η βάση έχει πιάσει γερά.
Το τρίτο σημείο σύνδεσης θα είναι είτε το πόδι στήριξης στο πάτωμα του αυτοκινήτου (δεν θα πρέπει να υπάρχει από κάτω αποθηκευτικός χώρος) είτε μία ζώνη που κουμπώνει στην πλάτη της θέσης του οχήματος ή στο πορτ μπαγκάζ.
Μόλις το πόδι στήριξης πατήσει καλά στο πάτωμα του αυτοκινήτου θα δούμε πάλι την πράσινη ένδειξη, όπως αντίστοιχα θα συμβεί μόλις κουμπώσουμε το παιδικό κάθισμα πάνω στη βάση του.
Τι άλλο να προσέξουμε
Τα βρεφικά καθίσματα αυτοκινήτου που τοποθετούνται κοιτώντας προς τα πίσω, πρέπει να διαθέτουν κλίση στην πλάτη τους, ώστε και το ίδιο το παιδί να είναι σωστά τοποθετημένο μέσα στο κάθισμα.
Τα καθίσματα διαθέτουν ενδείξεις για τη ρύθμιση της κλίσης, αυτό όμως που πρέπει εσείς να προσέξετε είναι να βρίσκεται το αυτοκίνητο σε ίδιο δρόμο την ώρα που τοποθετείτε το κάθισμα και όχι σε ανηφόρα-κατηφόρα, ώστε να είναι σωστή εξαρχής η μέτρηση της κλίσης.
Κάτι άλλο επίσης σημαντικό είναι η σωστή πρόσδεση του παιδιού εντός του καθίσματος. Αφού το ασφαλίσουμε, ελέγχουμε μήπως οι ιμάντες είναι πολύ σφιχτοί ή πολύ χαλαροί.
Δεν θέλουμε να «κόβουν» το παιδί, αλλά ούτε να χωράνε πάνω από δύο δάχτυλά μας (οριζόντια) ανάμεσα στο σώμα του παιδιού και τον ιμάντα.
Δεν ξεχνάμε, τέλος, να αναπροσαρμόζουμε τους ιμάντες καθώς το παιδί αναπτύσσεται, αξιοποιώντας τις ανάλογες θέσεις ζώνης στην πλάτη του παιδικού καθίσματος.
Στην αντεστραμμένη τοποθέτηση του καθίσματος, οι ιμάντες ώμου πρέπει να βγαίνουν από το κάθισμα στο ύψος των ώμων του παιδιού ή ακριβώς κάτω από αυτούς. Όταν το κάθισμα κοιτάει μπροστά, οι ιμάντες πρέπει να βγαίνουν από τη σχισμή που είναι στο ύψος των ώμων ή ακριβώς πάνω από αυτούς.
20 συμβουλές για το παιδικό κάθισμα αυτοκινήτου (συνοπτική λίστα)
1. Δεν μεταφέρουμε παιδί ηλικίας κάτω των 12 ετών ή ύψους κάτω των 135 εκ. στο αυτοκίνητο χωρίς το κατάλληλο για τα δεδομένα του (ύψος, βάρος) κάθισμα αυτοκινήτου.
2. Αποφεύγουμε τη χρήση second hand καθίσματος, εκτός εάν δεν έχουμε άλλη επιλογή.
3. Αγοράζουμε αποκλειστικά κάθισμα πιστοποιημένο βάσει των ευρωπαϊκών κανονισμών ασφαλείας ECE R44/04 ή UN/ECE R129 (i-Size).
4. Ελέγχουμε προκαταβολικά τη συμβατότητα του επιθυμητού καθίσματος με το μοντέλο του αυτοκινήτου μας.
5. Μελετάμε ενδελεχώς τις οδηγίες χρήσης του κατασκευαστή, σιγουρευόμαστε για την κατανόησή τους και τις τηρούμε κατά γράμμα.
6. Δίνουμε μεγάλη προσοχή στη σωστή τοποθέτηση και ασφάλιση του βρεφικού ή παιδικού καθίσματος, γιατί από αυτό εξαρτάται η αξιοπιστία του ως προς την ασφάλεια του παιδιού μας.
7. Αφού εγκαταστήσουμε το παιδικό κάθισμα στο αυτοκίνητο, πιάνουμε γερά με τα δύο χέρια μας τη βάση του (στο σημείο απ’ όπου περνά η ζώνη για το δέσιμό του στη θέση του οχήματος) και ελέγχουμε αν κουνιέται μπρος-πίσω και αριστερά-δεξιά. Αν μετακινείται πάνω από δύο εκατοστά προς όποια κατεύθυνση, σημαίνει πως θέλει κι άλλο σφίξιμο.
8. Μωρά έως τουλάχιστον 15 μηνών (καλύτερα ακόμα έως 2 ετών) θα πρέπει να βρίσκονται σε κάθισμα που κοιτάει προς τα πίσω, καθώς είναι αυτό που προσφέρει την κατάλληλη στήριξη του αυχένα και της σπονδυλικής τους στήλης – βάσει και του νεότερου κανονισμού UN/ECE R129 (i-Size).
9. Δεν τοποθετούμε ΠΟΤΕ αντεστραμμένο (που κοιτάει προς τα πίσω) παιδικό κάθισμα στη θέση του συνοδηγού αν είναι ενεργοποιημένος ο αερόσακος του συνοδηγού. Αν για οποιονδήποτε λόγο πρέπει να το βάλουμε σε αυτή τη θέση (π.χ. γονιός μόνος στο αυτοκίνητο με νεογέννητο που θέλει να έχει καλύτερο έλεγχο του παιδιού άρα και της οδήγησης του αυτοκινήτου), πρέπει πρώτα να απενεργοποιήσουμε τον αερόσακο.
10. Ενας ενήλικας πρέπει να βρίσκεται στο πίσω κάθισμα μαζί με το μωρό, για να το απασχολεί και να ελέγχει την ασφάλειά του. Αν δεν είναι δυνατό, φροντίζουμε να έχουμε προσαρμόσει καθρέφτη ελέγχου-ασφαλείας ώστε να μπορούμε να το παρακολουθούμε.
11. Δεν αφήνουμε ποτέ μόνο ένα παιδί -και ιδίως ένα βρέφος- στο αυτοκίνητο και ας είναι δεμένο στο καθισματάκι του.
12. Αλλάζουμε παιδικό κάθισμα αυτοκινήτου (κατηγορία) όταν το παιδί μας φτάσει στο μάξιμουμ του βάρους που μπορεί να υποστηρίξει το κάθισμα ή όταν το πάνω μέρος του κεφαλιού του ευθυγραμμίζεται με την πλάτη του καθίσματος (το κεφάλι του παιδιού δεν πρέπει να εξέχει).
13. Τον χειμώνα, βγάζουμε το μπουφάν από το παιδί πριν το βάλουμε στο κάθισμα. Φροντίζουμε να έχουμε μία κουβερτούλα στο αυτοκίνητο για το σκεπάσουμε ή το καλύπτουμε με το μπουφάν του ανοιχτό από πάνω.
14. Το καλοκαίρι σκεπάζουμε το παιδί στο κάθισμα με ένα ελαφρύ ύφασμα, για να αποφύγουμε την περίπτωση να υπερθερμανθούν από τον ήλιο τυχόν μεταλλικά μέρη και να καεί το παιδί μας ακουμπώντας τα. Εννοείται πως καλύπτουμε το καθισματάκι και όταν το παιδί δεν είναι μέσα, για τον ίδιο ακριβώς λόγο.
15. Δοκιμάζουμε ανά τακτά διαστήματα τους ιμάντες (ζώνες) πρόσδεσης του παιδιού. Αν χωρούν πάνω από δύο δάχτυλα (οριζόντια) ανάμεσα σ’ αυτούς και το στήθος του, τους σφίγγουμε. Αν δεν χωράει ένα δάχτυλό μας ανάμεσα, τους χαλαρώνουμε. Το σωστό είναι να χωράνε το λιγότερο ένα και το περισσότερο δύο δάχτυλά μας, ώστε να συγκρατείται το παιδί όπως πρέπει, χωρίς οι ιμάντες να το σφίγγουν.
16. Είτε το παιδί δένεται με τους ιμάντες του καθίσματός του είτε με τη ζώνη του αυτοκινήτου, τσεκάρουμε να μην έχουν συστραφεί. Στη δεύτερη περίπτωση, το οριζόντιο μέρος της ζώνης θα πρέπει να περνάει από τη λεκάνη και όχι από το στομάχι του παιδιού και το διαγώνιο από το στήθος και όχι από τον λαιμό του.
17. Ελέγχουμε, τραβώντας με το χέρι μας, ότι ο ιμάντας ή η ζώνη έχει ασφαλίσει καλά, ακόμα και αν ακούσουμε το χαρακτηριστικό «κλικ» του κουμπώματος.
18. Σύμφωνα με το healthychildren.org, στα ταξίδια μας πρέπει να κάνουμε στάσεις κάθε δύο ώρες και να βγάζουμε το παιδί από τη κάθισμά του για τουλάχιστον 15 λεπτά. Στην περίπτωση των νεογέννητων (έως 4 εβδομάδων), ο χρόνος συνεχόμενης παραμονής στο κάθισμα ενδείκνυται να μην υπερβαίνει τα 20 λεπτά.
19. Σε περίπτωση που συμβεί… ατύχημα στο μικρό μας καθώς βρίσκεται στο καθισματάκι του, εύκολα αφαιρούμε το κάλυμμα για να το πλύνουμε. Αυτό που δεν πρέπει, όμως, να πλύνουμε με απορρυπαντικό είναι οι ιμάντες και οι αγκράφες τους.
20. Αν εμπλακούμε σε σύγκρουση με το κάθισμα τοποθετημένο στο αυτοκίνητο (με ή χωρίς την παρουσία του παιδιού), αλλάζουμε κάθισμα, καθώς μπορεί έχει υποστεί φθορά που δεν είναι ορατή στο μάτι.
Είμαστε εδώ για εσάς!
Όπως κάθε παιδί είναι διαφορετικό και έχει τις δικές του ανάγκες, έτσι και γονιός είναι διαφορετικός και μπορεί να έχει τις δικές του αγωνίες.
Στον οδηγό που σας ετοιμάσαμε, φροντίσαμε να απαντήσουμε στις συνήθεις απορίες, ειδικά των νέων γονιών, σχετικά με τα παιδικά καθίσματα αυτοκινήτου, την αγορά τους και όλα όσα πρέπει να προσέξουμε για να επιτελούν τον σκοπό τους που δεν είναι άλλος από το να κρατούν τα παιδιά μας ασφαλή.
Είμαστε, όμως, στη διάθεσή σας, είτε στο φυσικό μας κατάστημα είτε online, για να σας βοηθήσουμε στην κατάλληλη επιλογή για ό,τι αφορά το παιδικό κάθισμα αυτοκινήτου, παρέχοντας επιπλέον διευκρινίσεις ή λύνοντας απορίες.
Στο IroKids θα βρείτε μία ευρεία γκάμα παιδικών καθισμάτων για κάθε ηλικία και budget, πάντα ανταποκρινόμενα στους ευρωπαϊκούς κανονισμούς ασφαλείας και με την υπογραφή των κορυφαίων κατασκευαστών του είδους, όπως Britax - Romer, Cybex, BeSafe, Inglesina, Chicco, MaxiCosi, Joie, PegPerego, Recaro και άλλους.
Κρατήστε τα παιδιά σας ασφαλή και… καλό δρόμο!